gymnasieval

heej alla fina!
Jag har hört att folk börjar kaos och panika inför gymnsievalet.
Jag vet själv hur svårt jag ahde och hur mycket jag hoppade framm och tillbaka
mellan alla skolor och linjer. Man tror att det spelar så stor roll avd man väljer just nu innan jul.
Men det viktigaste är vad man väljer till maj, nu väljer man bara för att välja och även för att
få ett humm om vad mabn tycker om. Men det finns några få saker som kommer att hjälpa er frammåt,
jag ska här ge lite tips och även länka lite bra hemsidor till er!
Gymnasiemässan. den är 24-26 november. Man går oftast dit med skolan men man kan även gå dit själv. Ett tillfälle att fråga massa frågor. Inga frågor är dumma. Gå runt kolla på allt ni tycker verkar vara intressant och ta även massa broschyrer! Jag hade en hel kasse med broschyrer hemma, och jag gick till alla möjliga gymnasium. Jag hade aldrig hört talas om johnbauer och om deras awesome utbildning innan jag gick på mässan. Och kolla vilken skola jag går i idag. Så åk dit och fråga dig fram!! Var aldrig rädd för att fråga.'
Tänk på högskoleföberedande eller inte, man kan i dem flesta fall kompletera. Som i min linje den är inte högskoleförberedande men jag kompliterar upp  till det i 2an.
Välj någonting som är kul, visst det är viktigt vad man gör med livet sen och bla bla bla. Men du går bara i skolan i 3år till så varför inte välja en linje som verkar rolig? Du kanske kommer på sen vad du vill bli. Jag ville bli allt från dietist, till personligtränare och nu är jag inne på sjukgymnast. Någonting som jag verkligen ska bli. Men jag valde en linje jag tyckte avr rolig, vilket är det viktigaste!
Prata med folk som går i gymnasiet, få tips av dem, fråga dem. För alla har varit i den val situationen.
Nu kommer bra länkar att klicka på.
Kolla sig framm, läs på deras hemsidor kolla vad programmen innebär osv.
http://www.gymnasieguiden.se
En bra länk klicka sig framm, läsa, välja bara en stad, kolla på alla programm göra tester.
Ja allting.
http://allastudier.se/utbildningar/p%C3%A5/gymnasium/
Här hittar man massa info om programmen.
http://www.gyantagningen.se/
Klicka sig framm, det är även här som du senare kommer att logga in och välja dit val.
http://gymnasievalet.johnbauer.nu/?gclid=CLjgn76Y-qsCFYO-zAod8E_2lw
test från john bauers hemsida kolla rvad ud är bra på :)
http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Utbildningsforvaltningen/Skarpnacks-
skola-/Studie--och-yrkesvagledning/Gymnasievalet
bra att läsa =)
Lite tips.
DEm är bäst i början :D
<3

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Taaaaack mickis!! :D <33

2011-11-03 @ 22:48:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0